images (259×194)

 

امروزه استفاده از زبان بدن در بسیاری از مشاغل رایج است و همین امر نیاز به آموزش زبان بدن را به شدت بالا میبرد چرا که در دمیای جدید نیاز به مهارت های جدید نیز وجود دارد . زبان بدن یکی از تکنیک های موثر و تاثیر گذار در خصوص ایجاد و بهبود ارتباطات است که با اسفاده از آن شما میتوانید معنی حرکات ارادی و غیر ارادی افراد را متوجه شودی . در بسیاری از منابع در خصوص تعریف زبان بدن گفته شده مهارتی که با استفاده از آن کیتوانید بدون نیاز به کلمات منظور خود را برسانید . یاد گیری و آموزش زبان بدن برای ایجاد ارتباطات و همینطور حفظ و بهبود آن لازم است اما چگونه میتوانیم به شکل درست زبان بدن را یاد بگیریم؟ به چه شکلی میتوانید از دانش خود مطمئن باشیم؟

 

فواید آموزش زبان بدن در دنیای واقعی چیست؟

به شکل کلی ، زبان بدن وسیله ای برای برقراری ییک نوع ارتباط است، بدون گفتن کلماتد.

به عنوان مثال مثال وقتی که بچه ای در حال شیطنت است و با اخم پدرش سر جای خود آرام میشود، پیغامی رد و بدل شده است که در آن هیچ کلمه ای وجود نداشته.

این موارد که بدیهی است، پس چرا صحبت در مورد این موضوع تا این حد جذاب شده و در مورد آن کتابها و کارگاههای مختلف برگزار می شود.

images (328×154)

داستان به همینجا ختم نمی شود.

علاوه بر این پیام های بدیهی، در بعضی مواقع پیام هایی وجود دارند که به صورت ناخودآگاه ارسال می شوند و اگر شما بتوانید گیرنده خوبی باشید، موارد مهمی از آنها استخراج می شود به همین دلایل است که شما به آموزش زبان بدن نیاز دارید.

 

 

چرا آموزش زبان بدن مهم است؟

به شکل کلی استفاده درموارد بسیاری وجود دارد چه در تجارت چه در سیاست و چه در زندگی روزمره و به همین علت است که یادگیری زبان بدن بسیار واجب و کاربردی است . یکی از موارد استفاده آن در انتقال مفاهیمی میبتشد که دوست ندارید به هر دلیلی آن ها را به شکل کلامی انتقال دهید

به عنوان مثال، فروشندگان یاد می گیرند که ژست اقتدار داشته باشند و برای ایجاد اعتماد ژست افراد متخصص را بگیرند.

حالا تصور کنید فردی در حال راه رفتن مدام به دیگران به صورت کلامی یادآوری کند که من متخصص هستم.

من تصمیم گیرنده هستم. من قدرتمند هستم.

images (273×185)

اما همین عبارات در حالت های بدن به خوبی قابل انتقال است.

شما می توانید از روی نحوه ی ایستادن افراد، زاویه کمر و زاویه گردن آنها به میزان اعتماد به نفس آنها پی ببرید.

قطعا این راه بهتری برای انتقال چنین پیام هایی است.

از طرف دیگر می توان از این ابزار برای شناسایی رفتارهای غیر کلامی ناخودآگاه در تشخیص دروغ و مذاکرات استفاده کرد.

می توان با تحلیل گفته ها و مطابقت آنها با حالت های مختلف بدن، به نیات پنهان افراد، دروغ ها و موارد دیگر پی برد.

بهترین راه آموزش زبان بدن چیست؟

بهترین راه برای شناسایی و آموزش زبان بدن، یادگیری حالات مختلف بدن، دلیل بروز این حالت ها و مهم تر از این موارد چرایی این حالت هاست.

بهترین راه این است که شما حالات مختلف را یاد بگیرید و علت بروز هر یک را هم شناسایی کنید.

باید با ساختار مغز و نحوه ی فراخوانی حالت های مختلف آشنا شوید و از این طریق تشخیص دهید که چطور می توان به نیات دیگران پی برد.

 

اشتباهات در خواندن زبان بدن

فرض کنید که شما به تازگی یک مقاله در خصوص نحوه خواندن زبان بدن مطالعه کرده اید که اطلاعات بسیار مفید و کاربردی زیادی را به شما آموزش داده است.

حالات مختلف و ریز رفتارهایی را آموزش دیده اید که پرده از رفتار افراد بردارید.

به طور اتفاقی روز بعد مطالعه این مقاله، کیف پول خود را گم می کنید و به خاطر می آورید که آخرین بار در دفتر کار همراهتان بوده است.

اما وقتی دفتر را چک می کنید، اثری از آن نیست.

فکر می کنید شاید با استفاده از زبان بدن بتوانید تشخیص دهید که آیا مسئول نظافت دفتر نقشی در این گم شدن داشته یا نه؟

او را به اتاقتان دعوت می کنید و موضوع را بازگو می کنید، برای اینکه بتوانید از روی علامت های بدن تشخیص دهید که او کیف شما را برداشته است.

وقتی موضوع را متوجه می شود، دست و پایش به لرزه می افتد. صورتش سرخ می شود. احساس استرس شدید دارد و مدام به بیرون از اتاق نگاه می کند.

جهت گیری پاهای او نیز به سمت در خروجی است.

بر اساس این موارد چه نتیجه ای می گیرید؟

اگر بخواهید به همان مقاله بسنده کنید، احتمالا فرد بینوا را اخراج می کنید و به او تهمت دزدی می زنید.

تا زمانی که در داشبود ماشینتان کیف پولتان را پیدا می کنید و حالا باید به دنبال راهی باشید که اشتباه خود را جبران کنید.

بعد متوجه می شوید تمام آن حالتهای زبان بدن به دلیل این بوده که مستخدم شما نگران این موضوع بوده که نکند شما فکر کنید او دزدی کرده باشد.

 

 

چند مورد کاربردی از آموزش های زبان بدن

حالا که این اطلاعاتو کسب کردیم وقتشه وارد جزییات جواب سوال زبان بدن چیست ؟ بشیم.

چه سر قرار باشیم، برای مصاحبه آمده باشیم یا با رییس خود ملاقات کنیم، ما قسمت زیادی از وقت خود را برای فهمیدن فکر طرف مقابل صرف می کنیم و دقیقا به همین دلایل به آموزش زبان بدن نیاز داریم . در اینجا بعضی از کاربردی ترین موارد آموزش زبان بدن رو برای شما جمع آوری کردیم .

 

 

 

لب های جمع شده در آموزش زبان بدن

در ادامه بحث زبان بدن چیست ما هر از چند گاهی ما یکی از این سیاستمداران یا افراد معروف را می بینیم که باید به اشتباه خود اعتراف کند. در این شرایط، ما خیلی اوقات می بینیم که آنها لب های خود را به داخل جمع می کنند. به نظر محققین این رفتار از عکس العمل خوردن غذای فاسد از قدیم شکل گرفته و با گذشت زمان، این عکس العمل برای مقابله با اتفاقات منفی و استرس زا در انسان ها تکامل یافته است.

 

 

انگشتان متصل به هم و تاثیر آن در بروز قدرت

اگه شما میخوای بدونی که یک انسان قدرتمند و با اعتماد به نفس چجوریه؟ راحته! به انگشتان متصلش نگاه کن.

این فرم از زبان بدن در مذاکره در سیاستمداران خیلی معمول می باشد. اما اگه وسط حرف اینکارو بکنی شاید نشانه این باشه که

 

 

 

آموزش زبان بدن در کنترل ابرو ها

حرکت ناگهانی و آنی ابرو ها وقتی اتفاق می افتد که یکی از چیزی خیلی خوشش بیاد یا سورپرایز شده باشه و جالبه بدونید که ما ناخودآگاه این کارو می کنیم که چشمانمان بهتر دیده شوند. محقق “پاول اکمن” این شواهد را در مورد ابرو ها در زبان بدن به ما ارائه می دهد: اگه مردم سورپرایز بشن معمولا ابروی خود را خم می کنند، عصبانیت با ابروهای پایین و تیز و ناراحتی و غمگینی با بالابردن وسط ابروها انجام می شود. این شواهد کمک بزرگی به رسیدن به جواب سوال زبان بدن چیست به ما می کند

شاید جالب باشه که بدونین که ابرو ها اشکار ترین و بی پروا ترین قسمت صورت هستند

 

 

ارتباط چشمی

در حوزه زبان بدن، عدم ایجاد ارتباط چشمی می تواند تاثیر منفی داشته باشد. این حرکت ممکن است نشان از عدم اعتماد به نفس، صداقت یا دانش شما و یا رد موضوع مورد بحث باشد و کاملاً غیر حرفه ای محسوب می شود. ایجاد و حفظ تماس چشمی حداقل برای ۳ثانیه، می تواند ارتباط بهتری بین شما و مخاطبتان ایجاد کند.

 

آموزش زبان بدن در دست دادن

فکر کنم کل عمر شما بهتون گفتن که یک دست دادن قوی و محکم، نشان دهنده شخصیت قوی است. و این مساله تا مقدار زیادی صحیح است. تحقیقات زیادی نشان داده که آدم هایی که دست دادن ضعیفی دارند احتمال اینکه شخصیت ضعیفی هم داشته باشند بیشتر است. اگه دست خود را کمی به بالا بچرخانید که بالاتر از دست طرف مقابل قرار گیرد، این نشانه کوچکی از برتری و ارجعیت شما است. اما دست دادن و کشیدن طرف مقابل به سمت خود، یک نشانه صریح از قدرت و ارجعیت شما نسبت به او است. شما دست او را به سمت خود می کشید تا وارد حریم خصوصی فرضی او شوید و معمولا این کار را آدم هایی می کنند که شاید کمی مردد هستند یا می خواهند جایگاه خود را مستحکم تر کنند.

 

 

نگاه کردن به ساعت

اگر عادت دارید که مدام به ساعتتان نگاه کنید، بهتر است ساعتتان را درآورید، یا اگر نیاز است با لباستان آن را بپوشانید یکی دیگر از  اشتباهات رایج زبان بدن را مرتکب شده اید. این زبان بدن شما ممکن است نشان دهنده بی علاقگی، میل به ترک کردن، بی ارزش شمردن افراد حاضر و بی توجهی به اتفاقی که در حال رخ دادن است، باشد.

 

 

حالت اغراق آمیز صورت

حالت های اغراق آمیز صورت و سر تکان دادن بیش از اندازه می تواند از سوی طرف مقابلتان بد برداشت شود. بهتر است برای موافقت و مخالفتتان از کلمات استفاده کنید. اگر می خواهید نکته ای را یادآوری کنید، بهتر است به جای اینکه سرتان را تکان دهید، دستانتان را حرکت دهید و یا شانه هایتان را بالا بیاندازید، با بیان جمله یا کلمات به طرف مقابل مقصودتان را برسانید.